17 maj 2024 17:29

17 maj 2024 17:29

Lindab bekräftar sin långsiktiga tillväxtstrategi och informerar om utvecklingen under första delen av fjärde kvartalet 2008

Vid sin kapitalmarknadsdag idag bekräftar Lindab sin långsiktiga tillväxtstrategi som stödjer visionen "Det ledande företaget inom industrialiserade ventilations- och byggnadslösningar i Europa". Under kapitalmarknadsdagen kommer också ske en presentation av försäljningsutvecklingen under första delen av fjärde kvartalet. Den tidigare rapporterade trenden om minskad försäljning inom bostadsbyggande har fortsatt och även yrkesbyggande visar nu på viss minskad efterfrågan. Försäljningen, jämfört med föregående år för jämförbara enheter, minskar med 5 till 10 procent. Lindabs finansiella mål kvarstår oförändrade.

"Vår långsiktiga strategiska inriktning är oförändrad. Under rådande marknadsförhållanden är det svårt att förutspå efterfrågenivåer för 2009. Emellertid är vi övertygade om att Lindabs strategiska satsning i CEE/CIS marknaderna kommer att säkerställa tillväxttakten på lång sikt. Det är inte första gången i Lindabs 50-åriga historia som vi genomgår en period av makroekonomiska svårigheter. Varje gång har bolaget gått stärkt ur lågkonjunkturen tack vare vår starka kundbas, våra produkter och vår entreprenörsanda. Ytterligare en fördel för Lindab är att vi arbetar med stålbaserade produkter, vilket har fördelar både ur energi- och miljösynpunkt. Detta kommer att bidra till att Lindab fortsätter att ta marknadsandelar de kommande åren. Vi ser också goda möjligheter att genomföra förvärv. Vi kommer att fokusera våra insatser på att optimera vår verksamhet kortsiktigt, samtidigt som vi positionerar Lindab på bästa sätt för att dra fördel av nästa period av ekonomisk uppgång," säger David Brodetsky, VD och koncernchef Lindab.

Lindabs ledningsgrupp har genomfört en översyn av strategin för de kommande 3 till 5 åren. Strategin stödjer Lindabs vision att vara "Det ledande företaget inom industrialiserade ventilations- och byggnadslösningar i Europa". Strategin är sammanfattad nedan:

• Lindab kommer att fokusera på de områden där Lindab har sin styrka, att vidareförädla och industrialisera ventilations- och byggnadslösningar. Det innebär att erbjuda effektivt producerade produkter som förbättrar kundernas processer och gör dem mer effektiva, samt ökar kundvärdet genom att erbjuda helhetslösningar och inte enbart komponenter.
  • Lindabs geografiska fokus kommer att vara Europa och dess grannländer. Lindab kommer att fortsätta att förstärka verksamheten i Norden, Västeuropa och CEE/CIS regionen, med speciellt fokus på tillväxtmarknader inom CIS regionen. Under 2009 kommer en ledningsgrupp för Ryssland att tillsättas, med avsikt att koordinera verksamheterna och driva tillväxten tillsammans med de befintliga affärsområdena.
  • Lindab kommer att fortsätta växa organiskt och genom förvärv. Koncernen har säkerställt finansiering för eventuella förvärv.
  • Lindab kommer att fortsätta fokusera på kostnadskontroll för att möta en eventuell fortsatt avmattning i efterfrågan.

Kostnads- och effektiviseringsprogram

• 300 MSEK kostnadsprogram: Som tidigare kommunicerats har Lindab beslutat om att genomföra reduceringar av fasta kostnader för att förbättra flexibiliteten och stärka Lindabs konkurrensfördelar. Programmet syftar till att minska de fasta kostnaderna med drygt 300 MSEK på årsbasis, varav 120 MSEK inom Ventilation, 145 MSEK inom Profile och 15 MSEK inom övrigt. Programmet inkluderar en minskning av antal anställda om totalt 475 personer. Engångskostnaderna för programmet väntas uppgå till 140 MSEK och fördelas med 60 MSEK inom Ventilation, 70 MSEK inom Profile och 10 MSEK inom övrigt. Besparingarna inleds under början 2009 och merparten kommer att få effekt under andra kvartalet av 2009.

• Ytterligare åtgärder: Tidigare i år meddelade Lindab att man tecknat ett långsiktigt hyreskontrakt för en anläggning på 10,000 m2 i Tjeckien. På grund av det rådande ekonomiska klimatet har Lindab i samförstånd med hyresvärden upphävt avtalsförhållandet. Lindab fortsätter dock att överföra produktion till lågkostnadsländer.

Försäljningsutvecklingen för första delen av fjärde kvartalet 2008
Den tidigare rapporterade trenden om minskad försäljning inom bostadsbyggande har fortsatt och även yrkesbyggande visar nu på viss minskad efterfrågan. Försäljningen, jämfört med föregående år för jämförbara enheter, minskar med 5 till 10 procent. Orderingången inom Building Systems har påverkats av osäkerheten kring marknadsutvecklingen vilket lett till en minskning av orderstocken med en månad jämfört med situationen i slutet av tredje kvartalet.

Uppdatering av investeringsplan
Investeringar under helåret 2008 kommer att uppgå till 250 MSEK mot tidigare meddelade 325 MSEK. De totala investeringarna i Ryssland uppgår till 230 MSEK varav 130 MSEK kommer att påverka kassaflödet under 2008. Under 2009 kommer investeringsnivån inte överstiga 220 MSEK (inkl 70 MSEK för Ryssland) för att säkerställa kassaflödet och därmed möjliggöra eventuella förvärv. Tidigare meddelade investeringar i Ukraina har skjutits på framtiden till dess att marknaden stabiliserats. Lindabs långsiktiga planer för Ukraina kvarstår dock.

Valutaeffekter
Vid användning av valutakurs SEK/EUR 10,28 får Lindab en positiv effekt på omsättningen uppgående till cirka 500 MSEK och en resultatförbättring (EBIT) om cirka 45 MSEK för en rullande tolvmånadersperiod.

Kapitalmarknadsdag
Vid sin kapitalmarknadsdag som idag hålls på Lindab Arena, Ängelholm, kommer Lindab att presentera strategiplanen i närmare detalj. Presentationerna kommer att finnas tillgängliga på hemsidan, www.lindabgroup.com
För vidare information se www.lindabgroup.com eller kontakta:

Tel. +46 (0)431 854 24

Nils-Johan Andersson, CFO
Tel. +46 (0)431 850 75
Mobil: + 45 (0)706685075
Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Profile och Ventilation, tillhandahåller kompletta lösningar för byggnadssystem och inneklimat såväl som enskilda bygg- och ventilationskomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab är noterat på OMX Nordic Exchange, Stockholm, Large Cap under kortnamnet "LIAB".

Lindab-koncernen omsatte runt 9,3 miljarder SEK under 2007 och har cirka 5 600 medarbetare i 31 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindabgroup.com