26 apr 2024 17:29

26 apr 2024 17:29

Lindab tredubblar försäljningen i USA med förvärvet av Vicon, ledande tillverkare av maskiner för rektangulära ventilationskanaler

Lindab förvärvar amerikanska Vicon, som är ledande i USA på maskiner för tillverkning av rektangulära ventilationskanaler. Lindab är idag, genom varumärkena Spiro och Firmac, ledande på maskiner för tillverkning av ventilationskanaler i Europa. Med förvärvet mer än tredubblas Lindabs försäljning i USA samtidigt som den globala försäljningen av maskiner för kanalproduktion fördubblas.

Vicon är en välkänd amerikansk producent av ett brett sortiment av maskiner för att tillverka rektangulära ventilationskanaler. Produktionen sker i Pevely, MO samt i Meadville, PA. Huvudkontoret är placerat i Bohemia, NY. Vicon har cirka 20 distributörer över hela USA.

Ventilationsprodukter för transport och fördelning av luft utgör merparten av Lindabs verksamhet. En mindre del av omsättningen kommer från dotterbolaget Spiro som tillverkar maskiner för produktion av ventilationskanaler. Spiro och nyligen förvärvade Firmac är idag heltäckande i Europa och har en mindre verksamhet i USA. Med förvärvet av Vicon blir Spiro heltäckande på motsvarande sätt i USA.

”Med förvärvet av Vicon välkomnar vi ännu ett kvalitetsbolag till Lindabkoncernen. Inom vår framgångsrika division för maskinutrustning till ventilationsbranschen får vi nu tillgång till ett mer heltäckande sortiment på den nordamerikanska marknaden.”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”Tillsammans blir våra bolag Spiro, Firmac och Vicon världsledande inom kvalitetsmaskiner för tillverkning av ventilationskanaler. Verksamheten kommer globalt att omsätta ca 600 MSEK på årsbasis. Ledningen för Vicon, inklusive VD Tim Walsh, kommer att stanna i bolaget och fortsätta utveckla verksamheten.”

”Vi ser fram emot att tillsammans med Spiro erbjuda marknadens ledande maskiner för tillverkning av ventilationskanaler. Med vår kännedom om och kundrelationer på den nordamerikanska marknaden kan vi dessutom hjälpa Lindab att expandera samtidigt som vi får ett starkare fotfäste i Europa. Vicon och Spiro har många likheter i hur vi tänker på kvalitet och kundnöjdhet och vi ser fram emot att utveckla Vicon vidare som del av Lindab.”, säger Tim Walsh och Matt Walsh, andra generationens ägare av Vicon. Mike Fischer kvarstår som COO och Kevin Baydar kvarstår som VP of Sales.

Lindab har idag tecknat avtal om att förvärva Vicon. Tillträde förväntas ske under första kvartalet 2024. Vicon omsätter cirka 260 MSEK årligen och har en rörelsemarginal som är i linje med Lindabs. Vicon består av fyra juridiska enheter; Vicon Machinery, LLC, Plasma Automation, Inc., Walsh Atkinson Company, Inc. och Central States Machinery, LLC, där Lindab förvärvar samtliga juridiska enheter. Sammantaget har bolagen 64 medarbetare och huvudkontoret är baserat i Bohemia, NY på amerikanska östkusten. Förvärvet finansieras genom egen kassa.

Läs mer om Vicon på deras hemsida: https://www.plasma-automation.com/

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Lars Ynner
CFO
E-post: lars.ynner@lindab.com
Tfn: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 12 366 MSEK år 2022 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 53 procent av försäljningen 2022, Västeuropa för 34 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.