28 mar 2024 12:59

28 mar 2024 12:59

Jonas Arkestad lämnar rollen som CFO för Lindab

Jonas Arkestad, har idag meddelat att han kommer att lämna sin roll som Ekonomi- och finansdirektör (CFO) och medlem av koncernledningen. Rekryteringen av en ersättare inleds omgående. Jonas Arkestad kommer att fortsätta i sin roll tills en efterträdare tillträtt, eller som längst till maj månad 2023.

”Jonas har under sin tid hos Lindab bidragit positivt till bolagets utveckling. Vi har genomfört sjutton förvärv och tre avyttringar under de senaste två åren vilket har krävt omfattande arbete med analys och finansiering. Lindab har genomgått en större transformation med ökat fokus på lönsamhet och tillväxt, där Jonas varit en viktig del av teamet. Jag vill tacka Jonas för ett gott samarbete och önskar honom allt gott när han nu väljer att trappa ner sina operativa uppdrag", säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab.

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Jonas Arkestad
Ekonomi- och Finansdirektör
E-post:
jonas.arkestad@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 55 procent av försäljningen 2021, Västeuropa för 29 procent, Centraleuropa för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.