28 mar 2024 12:59

28 mar 2024 12:59

Lindab förvärvar det tyska ventilationsbolaget Raab Lüftungstechnik

Lindab kompletterar sin verksamhet i Tyskland med förvärvet av Raab Lüftungstechnik GmbH. Med förvärvet stärker Lindab både försäljning och produktion av rektangulära ventilationskanaler.

Raab Lüftungstechnik har det senaste decenniet vuxit kraftigt och etablerat sig som en ledande tillverkare av högkvalitativa rektangulära ventilationskanaler i södra Tyskland. Produktionen kännetecknas av hög effektivitet och kvalitet. Raab Lüftungstechnik kommer att vara ett dotterbolag till Felderer som Lindab förvärvade under 2022. De två bolagen samarbetar redan idag och kommer att komplettera varandra väl.

”Vi är mycket glada över att välkomna Raab Lüftungstechnik in i Lindab”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”De har haft en imponerande utveckling under Daniel Raabs ledning och det gläder mig att han kommer att fortsätta leda verksamheten som del av Lindab. Raab Lüftungstechnik ligger i framkant vad gäller automatiserad tillverkning av rektangulära ventilationskanaler och har stora möjligheter till expansion. Med förvärvet tar vi ännu ett viktigt steg i vår ambitiösa tillväxtplan i Tyskland.”

”Vi ser fram emot att vara del av Lindab och ta verksamheten till en ny nivå, där vi kommer att kunna dra nytta av ett utökat distributionsnät samtidigt som vi bidrar med vår kunskap. Vi delar Lindabs övertygelse om att investeringar i automation, hög kvalitet och nära relationer med kunderna är viktiga framgångsfaktorer.”, säger Daniel Raab, VD för Raab Lüftungstechnik.

Raab Lüftungstechnik omsätter ca 160 MSEK årligen och har en rörelsemarginal som är i nivå med Lindabs. Verksamheten är baserad i Großmehring, norr om München i Tyskland, och sysselsätter 95 medarbetare. Förvärvet finansieras genom egen kassa.

Läs mer om Raab Lüftungstechnik på deras hemsida: https://www.lueftungstechnik-raab.de/

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 12 366 MSEK år 2022 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 53 procent av försäljningen 2022, Västeuropa för 34 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.