17 maj 2024 17:29

224.20 SEK3.20

Lindabs rapport för andra kvartalet 2010

April-juni 2010:

• Försäljningsintäkterna minskade med 6 procent till 1 715 MSEK (1 821), justerat för valuta och struktur var försäljningen oförändrad.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 13 procent till 110 MSEK (97), exklusive engångsposter om -21 MSEK (-12).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till 6,4 procent (5,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 27 MSEK (13).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,36 SEK (0,17).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 67 MSEK (332).
  • Uppdaterad vision, strategi och finansiella mål.

Januari - juni 2010:

• Försäljningsintäkterna minskade med 18 procent till 2 949 MSEK (3 592), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 13 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 60 MSEK (122), exklusive engångsposter om 54 MSEK (-12).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exclusive engångsposter, uppgick till 2,0 procent (3,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till -1 MSEK (-8).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01SEK (-0,11).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -105 MSEK (145).
  • Avtal om försäljning och återhyra av fastighet under januari 2010 frigjorde kassaflöde om 285 MSEK, med en reavinst om 73 MSEK.
  • Förvärv av finska ventilationsföretaget IVK-Tuote Oy.

Lindabs VD och koncernchef, David Brodetsky kommenterar:

"Efter en hård vinter ser vi nu att den nedåtgående försäljningstrenden brutits i andra kvartalet. Det är dock ännu för tidigt att avöra hur mycket som beror på senarelagd försäljning till följd av vintern, och hur mycket som är en återhämtning av den underliggande efterfrågan. De positiva signaler vi ser under andra kvartalet är framförallt en förbättrad efterfrågan inom bostadsbyggandet, vilket i synnerhet påverkar försäljningen för affärsområde Building Components. Affärsområde Ventilations efterfrågan visar på en stabilisering, men återhämtningen har ännu inte kommit gång. Building Systems har haft ett svagt kvartal, men orderingången ökar nu. Vad gäller trender i våra geografiska regioner visar Norden den mest positiva utvecklingen. Den underliggande efterfrågan i både Västeuropa och CEE/CIS har kommit tillbaka till de nivåer de låg på före vintern.

Inköpspriserna för stål kommer stiga kraftigt under tredje kvartalet, för vilket vi kommer att kompensera oss genom prishöjningar. Dessa prishöjningar är redan kommunicerade till våra kunder.

Marknadsutsikterna är i stort sett oförändrade. Enligt makroekonomiska indikatorer bedöms Lindabs största marknadssegment, yrkesbyggnader, få en fortsatt svag efterfrågan under det kommande året. För segmentet bostadsbyggnader har återhämtningen påbörjats och bedöms fortsätta under andra halvåret.

Lindabs uppdaterade strategi tar hänsyn till nya marknadsförutsättningar, bl a en större efterfrågan på miljövänliga och energieffektiva lösningar samt en förstärkt tillväxtpotential i Östeuropa och Ryssland/CIS. Fokus och resurser kommer huvudsakligen att koncentreras till de mest lönsamma produkt- och marknadssegmenten där Lindabs position, storlek och styrka ger bäst förutsättning för tillväxt. Lindabs förnyade vision betonar betydelsen av relationerna med vår europeiska kundbas: Att vara den professionella byggindustrins främsta val av partner inom Lindabs kärnprodukter i Europa. Visionen och strategin medför ökat fokus vilket kommer att stödja våra reviderade finansiella mål."

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum idag kl.09.00 (CET).

För att delta i telefonkonferensen, ring in på +46 (0)8 5051 3793 några minuter före start. Alternativt, ring tel. +44 (0)20 7806 1968.

Bilder till telefonkonferensen kommer att finnas tillgängliga på https://www.lindabgroup.com/Swedish/ir/presentationer/Pages/default.aspx
Intervju med koncernchefen och CFO finns också tillgänglig i Flash-format på koncernens hemsida.

Nils-Johan Andersson, CFO
Email:nils-johan.andersson@lindab.com
Mobil:+46 (0)70 668 5075

Lindab - ett ventilations- och byggsystemföretag:

Koncernen omsatte 7 019 MSEK år 2009 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 500 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2009 stod den nordiska marknaden för 42 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 32 procent och övriga marknader för 5 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB. De största ägarna är Ratos, Sjätte AP-fonden och Skandia Liv. Se även www.lindabgroup.com