23 apr 2024 17:29

23 apr 2024 17:29

Lindab flyttas till Nasdaq Large Cap

Nasdaq har idag offentliggjort att Lindab International flyttas upp till Nasdaq Stockholms Large Cap-segment. Flytten genomförs den 3 januari 2022.

Large Cap är Nasdaq Stockholms segment för företag med ett börsvärde som överstiger en miljard euro, ca 10 miljarder kronor. Lindabs börsvärde uppgår idag till ca 22 miljarder kronor.

”Lindab har framgångsrikt genomfört sin strategi med renodling, decentralisering och lönsamhetsfokus. Vi investerar i effektiv produktion och har dessutom genomfört en rad förvärv av kvalitetsbolag. Våra kompetenta medarbetare har ständigt fokus på kundernas bästa och efterfrågan för Lindabs produkter gynnas av ett växande intresse för hållbara inomhusmiljöer. Lindabs börsvärde har ökat tack vare förbättrade resultat och goda framtidsutsikter. Vi är stolta över flytten till Large Cap-segmentet och den kvalitetsstämpel det för med sig”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab.

För mer information om Nasdaqs liständringar, se deras offentliggörande.

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 166 MSEK år 2020 och är etablerad i 24 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 48 procent av försäljningen 2020, Västeuropa för 32 procent, Central- och Östeuropa för 18 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Läs mer om Lindab på https://www.lindabgroup.com/