17 maj 2024 17:29

17 maj 2024 17:29

Lindab genomför ett kostnads- och effektiviseringsprogram

Mot bakgrund av förväntade svagare marknadsutsikter, samt för att förstärka framtida konkurrenskraft, har Lindab beslutat genomföra ett kostnadsbesparingsprogram överstigande 300 MSEK på årsbasis. Syftet med programmet är främst att sänka de fasta kostnaderna i koncernen. Åtgärderna beräknas totalt innebära en minskning av antalet anställda med cirka 475 personer. Besparingarna inleds under början 2009 och merparten kommer att få effekt under andra kvartalet av 2009.

Kostnadsbesparingsprogrammet inkluderar både minskning av personal och reducering av andra omkostnader. Engångskostnaden för att genomföra planen beräknas till cirka 140 MSEK.

Totalt antal fast anställda i koncernen kommer att minskas med cirka 475 personer (varav cirka 80 anställda i Sverige). Utöver programmet har Lindab redan minskat antalet tillfälligt anställda. Denna minskning är större än den normala säsongsmässiga anpassningen av antalet direkt sysselsatta i produktionen.

David Brodetsky, VD och koncernchef, kommenterar: " På grund av det rådande ekonomiska klimatet vidtar vi åtgärder för att anpassa vår kostnadsbas redan på ett tidigt stadium. Det är olyckligt att detta drabbar så många anställda, men det är nödvändigt att vi agerar nu för att skapa förutsättningar för framtida utveckling. Detta säkerställer att Lindab förbättrar sin konkurrenskraft, stärker sin ledande position och kan dra fördel av de affärsmöjligheter som uppkommer. Vi har en solid grund, flera nya innovativa produkter och starka kundvärden som är än viktigare i dagens läge."

Tel. +46 (0)431 850 43

Nils-Johan Andersson, CFO
Tel. +46 (0)431 850 75
Mobil: +46 (0)7066 85075

Anders Persson, HR Direktör
Tel. +46 (0)431 851 29

Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Profile och Ventilation, tillhandahåller kompletta lösningar för byggnadssystem och inneklimat såväl som enskilda bygg- och ventilationskomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab är noterat på OMX Nordic Exchange, Stockholm, Large Cap under kortnamnet "LIAB".

Lindab-koncernen omsatte runt 9,3 miljarder SEK under 2007 och har cirka 5 600 medarbetare i 31 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindabgroup.com