17 maj 2024 17:29

17 maj 2024 17:29

Lindabs resultat för första kvartalet 2010

• Försäljningsintäkten minskade med 30 procent till 1 234 MSEK (1 771), justerat för valuta och struktur uppgick minskningen till 25 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -50 MSEK (25), exklusive engångsposter om 75 MSEK (-).
  • Rörelsemarginalen (EBIT), exklusive engångsposter, uppgick till -4,1 procent (1,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till -28 MSEK (-21).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,37 SEK (-0,28).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -172 MSEK (-187).
  • Avtal om försäljning och återhyra av fastighet frigjorde kassaflöde om 285 MSEK, med en reavinst om 75 MSEK.
  • Förvärv av finska ventilationsföretaget IVK-Tuote Oy.

Lindabs VD och koncernchef, David Brodetsky kommenterar:

"Stora delar av Europa var kraftigt påverkade av den hårda vintern under januari och februari månad.  I norden höll vintern i sig ända in i mars. Detta har påverkat efterfrågan negativt, främst inom Building Components och Building Systems.

Det är svårt att avgöra hur mycket av försäljningsminskningen som beror på vädret och hur mycket som beror på recessionen. Vi kan därför inte dra några slutsatser eller identifiera trender baserat på efterfrågan under första kvartalet. Vi kan dock konstatera att den dagliga säsongsjusterade aktivitetsnivån, med det mildare vårvädret i slutet av mars samt i början av april, inte visar någon förbättring relativt nivåerna under fjärde kvartalet 2009, samt ligger klart under nivåerna för helåret 2009.

Vad gäller de kommande sex månaderna har det kommit klara signaler om kraftigt stigande stålpriser. Vi kommer att kompensera oss genom att höja våra försäljningspriser i linje med stålprishöjningarna.

Ser vi sedan till utsikterna för 2010 bedömer vi att marknadsförutsättningarna kommer att vara fortsatt svåra, särskilt med tanke på att Lindab är ett sencykliskt bolag. Vi förväntar oss att bostadsbyggandet kommer att visa tillväxt på vissa marknader 2010, dock står detta segment enbart för 20 procent av vår omsättning. Cirka 80 procent av vår försäljning är inom segmentet yrkesbyggande, som inte förväntas visa någon återhämtning förrän under senare delen av 2011."

Finansiell kalender 2010

11 maj - årsstämma

14 juni - investerardag

16 juli - rapport för andra kvartalet

1 november - rapport för tredje kvartalet

En webbsänd telefonkonferens kommer att äga rum idag kl.09:00 (CET).

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring in på +46 (0)8 5051 3793 några minuter före start.

Bilder till telefonkonferensen kommer att finnas tillgängliga på http://www.lindabgroup.com/Swedish/ir/presentationer/Pages/default.aspx

En inspelning av konferensen kommer att publiceras under Investor Relations på koncernens hemsida.

Intervju med koncernchefen och CFO finns också tillgänglig i Flash-format på koncernens hemsida.

Nils-Johan Andersson, CFO´
Email:nils-johan.andersson@lindab.com
Mobil:+46 (0)70 668 5075

Koncernen omsatte 7 019 MSEK år 2009 och är etablerad i 31 länder med cirka 4 500 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggande som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2009 stod den nordiska marknaden för 42 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 21 procent, Västeuropa för 32 procent och övriga marknader för 5 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB. De största ägarna är Ratos, Sjätte AP-fonden och Skandia Liv. Se även www.lindabgroup.com