19 apr 2024 17:29

19 apr 2024 17:29

Lindab förvärvar det svenska ventilationsbolaget Girovent

Lindab kompletterar sin verksamhet i Stockholmsregionen med förvärvet av Giroventilation AB. Med förvärvet stärker Lindab både försäljning och produktion av rektangulära ventilationskanaler.

Girovent är baserade i Huddinge utanför Stockholm. De är väletablerade tillverkare av rektangulära ventilationskanaler sedan 1980-talet. Med ny ledning har Girovent vuxit kraftigt under de senaste åren. Lindab har tillverkning av rektangulära ventilationskanaler i regionen genom Crenna, vilka Lindab förvärvade år 2020. Girovent kommer att kunna dra nytta av Crennas produktionsanläggningar för att skala upp sin verksamhet.

”Vi är mycket glada över att välkomna Girovent in i Lindab”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”Det är extra roligt att vi dessutom kan bygga vidare på Crennas verksamhet och samtidigt ge Girovent förutsättningar för att växa ytterligare. Vi är också mycket glada över att Girovents VD, Marcus Sundkvist, kommer att fortsätta att driva verksamheten som del av Lindab.”

”Vi ser fram emot att vara del av Lindab där vi kommer kunna dra nytta av Lindabs globala inköp och distributionsnät samtidigt som vi bidrar med vår kunskap och lokala närvaro. Vi delar Lindabs övertygelse om att hög kvalitet och nära relationer med kunderna är viktiga framgångsfaktorer.”, säger Marcus Sundkvist, VD för Girovent.

Girovent omsätter ca 55 MSEK årligen och har en rörelsemarginal som är högre än Lindabs rörelsemarginal inom affärsområde Ventilation Systems. Girovent har 31 medarbetare. Förvärvet finansieras genom egen kassa.

Läs mer om Girovent på deras hemsida: https://girovent.se/

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 4 500 medarbetare. Norden stod för 55 procent av försäljningen 2021, Västeuropa för 29 procent, Centraleuropa för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.