24 apr 2024 17:29

24 apr 2024 17:29

Lindab förvärvar Firmac, ledande på maskiner för rektangulära ventilationskanaler

Lindab förvärvar det brittiska bolaget Firmac Ltd som är ledande i Europa på maskiner för tillverkning av rektangulära ventilationskanaler. Lindab är genom sin verksamhet Spiro ledande på maskiner för tillverkning av cirkulära ventilationskanaler.

Firmac grundades 1985 för att automatisera tillverkningen av rektangulära ventilationskanaler. Bolaget är idag marknadsledande i Europa och exporterar sina högkvalitativa maskiner till ett 50-tal länder. Försäljningen är till stor del projektbaserad.

”Vi ser fram emot att välkomna Firmac till Lindab. Det är ett utmärkt komplement till Lindabs nuvarande verksamhet”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”Lindab har ett mycket starkt varumärke i Spiro för tillverkning av cirkulära ventilationskanaler. Med Firmac får vi motsvarande verksamhet för rektangulära kanaler. Vi är även mycket glada för att VD Simon Morrell kommer att stanna i bolaget som del av Lindab.”

”Vi ser fram emot att vara del av Lindab och tillsammans med Spiro erbjuda marknadens ledande maskiner för tillverkning av ventilationskanaler”, säger Simon Morrell VD för Firmac. ”Det känns tryggt att lämna över Firmac till en ägare som prioriterar hög kvalitet och goda kundrelationer. Vi är övertygade om att Lindab kommer ta väl hand om Firmacs unika kompetens”, säger Colin Firth och Lewis Firth, grundare av Firmac.

Firmac omsätter cirka 40 MSEK årligen och har en rörelsemarginal i linje med Lindabs rörelsemarginal inom affärsområde Ventilation Systems. Firmac har 32 medarbetare och är baserad i Scarborough i Storbritannien. Förvärvet finansieras genom egen kassa. Firth Sheet Metal Ltd med verksamhet på samma adress ingår inte i förvärvet.

Läs mer om Firmac på deras hemsida: https://firmac.co.uk/

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 12 366 MSEK år 2022 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 53 procent av försäljningen 2022, Västeuropa för 34 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.