03 maj 2024 17:29

03 maj 2024 17:29

Årsstämma i Lindab 2009

Lindab har den 6 maj 2009 avhållit årsstämma i Ladan i Båstad, Boarp Båstad kommun. I samtliga föreslagna ärenden beslutade stämman i enlighet med styrelsens förslag. I det följande redogörs för de viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll.

Utdelning

Styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 2,75 kronor per aktie i ordinarie utdelning fastställdes. Avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning bestämdes till den 11 maj 2009. Utbetalning av utdelning beräknas ske genom Euroclear den 14 maj 2009.

Val av styrelse

Stämman följde valberedningens förslag och beslutade att omvälja styrelseledamöterna Svend Holst Nielsen, Stig Karlsson, Anders C. Karlsson, Hans Olov Olsson och Annette Sadolin, samt nyvälja Erik Eberhardson, Per Frankling samt Ulf Gundemark: Svend Holst Nielsen omvaldes även till styrelsens ordförande.

Incitamentsprogram 2009/2012

Stämman beslutade att införa " Incitamentsprogram 2009/2012" genom riktad emission av högst 784.000 teckningsoptioner med rätt till teckning av nya aktier i Lindab International AB eller, i förekommande fall, med rätt för bolaget att överlåta återköpta aktier till ledande befattningshavare och nyckelpersoner enligt förslaget. Teckningsoptionerna skall för marknadsmässigt pris överlåtas till cirka 90 ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom Lindabkoncernen.

Informationen är sådan som Lindab International AB är skyldig att offentliggöra eller själv valt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

Styrelseordförande, Svend Holst Nielsen
Mobil: +46 (0)70 8557000

Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Profile och Ventilation, tillhandahåller kompletta lösningar för byggnadssystem och inneklimat såväl som enskilda bygg- och ventilationskomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Large Cap under kortnamnet "LIAB".

Lindab-koncernen omsatte runt 9,8 miljarder SEK under 2008 och har cirka 5 000 medarbetare i 31 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindabgroup.com