17 maj 2024 17:29

17 maj 2024 17:29

Lindabs division Building Systems försäljningsvolymer minskar med 50 procent under första halvåret och produktionsenhet i Ungern stängs

Affärsklimatet för Lindabs Building Systems division har försämrats kraftigt under första halvåret vilket lett till en volymminskning med cirka 50 procent jämfört med samma period 2008. Marknadsläget förväntas att bli fortsatt besvärligt under den närmaste framtiden. För att anpassa tillverkningskapaciteten och minska kostnaderna stänger Lindab produktionsenheten för Building Systems i Nyiregyhaza, Ungern.

Produktionsenheten kommer att stängas i slutet av juli 2009. Den årliga besparingen är beräknad till 35 MSEK och förväntas nå full effekt under tredje kvartalet 2009. Engångskostnaden beräknas uppgå till 27 MSEK. Stängningen medför en personalminskning med cirka 110 fast anställda och är en del av Lindabs pågående kostnadsöversyn.

Lindab bedömer att den tjeckiska Building Systems-fabriken har tillräcklig kapacitet för att betjäna CEE-marknaderna, både nu och i framtiden. Den kompletteras med den nya ryska produktionsenheten som levererar till CIS-regionen.

Lindabs VD och koncernchef, David Brodetsky kommenterar:

"Building Systems är starkt exponerad mot segmentet för nybyggnation och CEE-marknaderna. Volymer och resultat har påverkats kraftigt av den rådande marknadssituationen. Även om visibiliteten är låg, förväntar vi oss att marknadsläget kommer att fortsätta försämras under resten av 2009. Till följd av detta har det blivit nödvändigt att anpassa kapaciteten till efterfrågan, vilket lett till beslutet att stänga den ungerska produktionsenheten. Strategin är att ha en produktionsenhet för Building Systems i varje region, dvs Västeuropa, CEE och CIS, vilket kommer att minska de fasta kostnaderna samt optimera vår produktionsstruktur på längre sikt."

Nils-Johan Andersson, CFO
Tel. +46 (0)431 850 75
Mobil:+46 (0)70 668 5075

Om Lindab-koncernen:

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och systemlösningar av stål och tunnplåt för byggindustrin.

De två affärsområdena, Profile och Ventilation, tillhandahåller kompletta lösningar för byggnadssystem och inneklimat såväl som enskilda bygg- och ventilationskomponenter för alla typer av byggnader.

Lindab är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Large Cap under kortnamnet "LIAB".

Lindab-koncernen omsatte runt 9,8 miljarder SEK under 2008 och har cirka 5 000 medarbetare i 31 länder. Huvudkontoret ligger i Grevie, utanför Båstad i nordvästra Skåne. Se även www.lindabgroup.com