28 mar 2024 12:59

28 mar 2024 12:59

Lindab förvärvar Alig Ventilation med fokus på bostadsventilation i Sverige

Lindabs ventilationslösningar används framför allt i större byggnader. Med förvärvet av Alig Ventilation AB kompletteras utbudet med produkter och kompetens för ventilation i mindre bostäder. Tillträde förväntas ske under januari månad.

Alig Ventilation erbjuder rådgivning, kalkyler, ritningar och ventilationsprodukter till hustillverkare, byggentreprenörer och privatpersoner. Bolaget har inriktat sig på ventilation till mindre fastigheter och hanterar både nybyggnation och renovering. Alig Ventilation driver även e-handelsbutiken ”ventilationsbutiken.se”.

Med förvärvet får Lindab tillgång till ökad kompetens kring ventilation i småhus och andra mindre fastigheter. Dessutom ger förvärvet inarbetade relationer med Sveriges småhustillverkare och en direkt försäljningskanal till konsument.

”Vi ser mycket fram emot att förstärka vår verksamhet genom att välkomna Alig Ventilation till Lindab”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”Båda företagen är experter på ventilation men med fokus på olika kundgrupper. Tillsammans med Alig Ventilation kan vi utveckla våra produkter till att bli ännu bättre. Vi är också mycket glada över att de fyra tidigare ägarna kommer att fortsätta att driva verksamheten som del av Lindab.”

”Genom att bli del av Lindab får vi möjlighet att utveckla vår verksamhet till nästa nivå”, säger Mikael Olsson, VD för Alig Ventilation. ”Lindabs produkter passar väl in i vårt sortiment och genom att ingå i en större koncern får vi tillgång till ett brett sortiment med hög kvalitet. Vi kan i vår tur bidra med starka kundrelationer och hög kompetens inom ett område som Lindab vill utveckla ytterligare. Vi ser fram emot ett mycket givande samarbete.”

Lindab har idag tecknat avtal om att förvärva Alig Ventilation. Tillträde förväntas ske i januari månad. Alig Ventilation AB grundades i början av 70-talet av Kenneth Olsson och drivs idag av sönerna Mikael, Mathias, David och Daniel Olsson. Verksamheten utgår från Mariestad där bolaget har 15 anställda. Alig Ventilation omsätter ca 65 MSEK årligen och har en rörelsemarginal som är högre än Lindabs rörelsemarginal.

Läs mer om Alig Ventilation på deras hemsida: https://alig.se/

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 166 MSEK år 2020 och är etablerad i 24 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 48 procent av försäljningen 2020, Västeuropa för 32 procent, Central- och Östeuropa för 18 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB. Läs mer om Lindab på https://www.lindabgroup.com/