24 apr 2024 09:12

24 apr 2024 09:12

Lindabs resultat för andra kvartalet överstiger marknadens förväntningar

Lindabs justerade rörelseresultat för andra kvartalet 2021 uppgick till 356 MSEK och den justerade rörelsemarginalen till 13,0 procent, jämfört med 222 MSEK respektive 10,0 procent för andra kvartalet föregående år. Det bedöms vara väsentligt högre än marknadens förväntningar. Omsättningen för andra kvartalet uppgick till 2 747 MSEK vilket motsvarar en försäljningstillväxt på 24 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Lindab väljer att idag offentliggöra resultatet för andra kvartalet. Detta på grund av att marknadens förväntningar, i form av resultatprognoser från analytiker, väsentligt understiger det resultat som kommer att presenteras.

”Vi har haft ett starkt andra kvartal med hög efterfrågan på Lindabs produkter. Det justerade rörelseresultatet ökar med 60 procent, tack vare stark försäljning, ökad effektivitet från investeringsprogrammet samt fortsatt god kostnadskontroll. Affärsområdet Ventilation Systems har presterat mycket väl och har ökat omsättningen med 26 procent. Profile Systems har fortsatt att utvecklas starkt och uppnådde 27 procents omsättningstillväxt. Även Building Systems försäljning har ökat under andra kvartalet med 4 procent. Det har sammantaget lett till att omsättningen och rörelseresultatet är betydligt högre än andra kvartalet föregående år.”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab.

Resultatet för andra kvartalet presenteras i sin helhet tisdagen den 20 juli klockan 07:40 CEST. Ingen ytterligare information lämnas dessförinnan. Omsättning och resultat publicerat i detta pressmeddelande är preliminära siffror.

Denna information är sådan som Lindab är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-12 07:40 CET.

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Madeleine Hjelmberg
Tillförordnad Ekonomi- och finansdirektör
E-post: madeleine.hjelmberg@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 166 MSEK år 2020 och är etablerad i 24 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 48 procent av försäljningen 2020, Västeuropa för 32 procent, Central- och Östeuropa för 18 procent och Övriga marknader 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.