19 apr 2024 15:36

19 apr 2024 15:36

Lindab har slutfört utträdet från den ryska marknaden

Som tidigare meddelats har Lindab, efter Rysslands invasion av Ukraina, beslutat att avsluta sin närvaro i Ryssland. Lindab har från den 1 augusti ingen verksamhet i, försäljning till eller inköp från Ryssland.

Som del av verksamhetsavvecklingen har Lindabs ryska dotterbolag sålts till bolagets lokala VD. Det ryska bolaget kommer framöver att byta namn och arbeta med lokala leverantörer.

I kvartalsrapporten för första kvartalet uppskattades engångskostnaden, relaterad till avvecklingen, till 19 MSEK. De slutgiltiga engångskostnaderna som påverkar rörelseresultatet uppgår till 22 MSEK, varav 3 MSEK kommer att belasta resultatet under tredje kvartalet. Transaktionen har en negativ kassaflödespåverkan på 12 MSEK.

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 4 900 medarbetare. Norden stod för 55 procent av försäljningen 2021, Västeuropa för 29 procent, Centraleuropa för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.