28 mar 2024 09:33

28 mar 2024 09:33

Ändrat antal aktier i Lindabs ägo

Antalet aktier i Lindab International AB (publ) ägo har ändrats till följd av att 35 000 aktier har använts under augusti månad, för utnyttjande av köpoptioner under incitamentsprogrammet antaget vid årsstämman den 8 maj 2019.

Efter utnyttjandet av köpoptioner är det totala antalet aktier och röster i Lindab per den 31 augusti 2022 oförändrat och uppgår till 78 842 820. Totalt antal utestående aktier uppgår per den 31 augusti 2022 till 76 641 982, då Lindab efter utnyttjandet av köpoptionerna har 2 200 838 aktier i sin ägo.

Informationen är sådan som Lindab är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument (1991:980). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-08-31 17:12 CET.

Ola Ranstam
Chefsjurist
E-post:
ola.ranstam@lindab.com
Telefon: +46 (0) 701 49 78 10

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 4 900 medarbetare. Norden stod för 55 procent av försäljningen 2021, Västeuropa för 29 procent, Centraleuropa för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.